que
sempre més m’ha acompanyat.
Conserva
entre les velles pàgines
aquella
prima cinta negra
que
m’ajudava a trobar el vers
que
encara havia de llegir.
Avui
la cinta és una trena
esbadiada,
i el cartró
de
la coberta té un doblec
que
és com la nafra d’una cara.
Quan
em va fer present del llibre,
ella,
com jo, també era jove.
Si
en vam llegir, plegats, de versos
de
l’obra que anys després jo hauria
de
repassar ben sol! Va fer-se
groc
el paper, i ha criat taques,
taques no gaire diferents
taques no gaire diferents
de
les que han escollit la pell
d’aquestes
mans com qui ha triat
un
àlbum per poder mostrar
segells
de col·lecció del temps.
Vetlla és un relat en vers que té les virtuts de la narrativa i de la poesia. Atrapa el lector de manera planera i àgil com una bona novel·la i, com en la poesia, convida a aturar-se i rellegir-ne fragments per gaudir de la musicalitat del vers i del sentit i riquesa del llenguatge. Això només s'aconsegueix amb professionalitat, rigor, coneixement de la llengua i de la tècnica literària.
Es
tracta d'una
història narrada
en primera persona des de la perspectiva de la maduresa, que
ens explica un amor de dos joves. La
història és conduïda
a partir
d'un llibre regalat per la noia al
noi i d'una
dedicatòria enigmàtica
que ella hi escriu, el
sentit de la qual es va
descabdellant al llarg de la
lectura.
Ens parla d'un amor de l'adolescència viscut intensament i de l'experiència dolorosa que comporta l'entrada a la maduresa. La relació amb la noia, el llibre i la dedicatòria de l'amiga són motiu de reflexió vital per part del protagonista. Vetlla ens parla, en definitiva, de la vida i l'ànima.
Ens parla d'un amor de l'adolescència viscut intensament i de l'experiència dolorosa que comporta l'entrada a la maduresa. La relació amb la noia, el llibre i la dedicatòria de l'amiga són motiu de reflexió vital per part del protagonista. Vetlla ens parla, en definitiva, de la vida i l'ànima.
El
llibre té
tres parts. La
primera,
la més llarga, està
escrita
en estrofes
de dotze
versos octosíl·labs. La
segona part és molt
més breu
i escrita
en
quartets de versos alexandrins. La
tercera, també breu, torna
a recuperar les estrofes de dotze versos, en aquest cas,
decasíl·labs.
A
la primera part el protagonista, ara un home madur, evoca una
relació sentimental de joventut
dels anys vuitanta quan era
un adolescent. Parla
de la noia, absent “La
meva amiga és lluny o morta”,
de les experiències viscudes i del dolor que ocasiona el pas
de l'adolescència a la maduresa. A partir d'aquesta relació
amorosa, reflexiona sobre ell mateix i sobre l'experiència humana,
amb situacions i emocions amb les quals ens podem sentir
identificats, en un context ple de referències culturals i sobretot
literàries, d'una gran riquesa. Hi són presents els sentiments, la
mediocritat, la mort, la
bellesa, la sensibilitat,
sensacions, vivències, pensaments, impressions, dubtes... L'autor
“butxaqueja” -fent servir una paraula seva- i va espigolant
records, detalls,
paraules, imatges, peces de roba, colors, ambients, música, gestos i
reflexions, conduïts per aquesta relació amorosa i el llibre
regalat. Hi ha nostàlgia de la
joventut, però
no
pas mitificada
sinó com una etapa il·lusionada i ignorant de la
realitat, vista amb el desengany i la serenitat de la maduresa. Tot
passa (tempus fugit). L'experiència és dolor i el protagonista
“nàufrag” busca la salvació en l'escriptura.
A
la segona i tercera parts,
amb el dolor
l'adolescència queda enrere. Des de la reflexió i la serenitat del
present, les experiències i els records agafen
un sentit diferent i la dedicatòria de la noia al llibre regalat
adquireix sentit.
Vetlla
és una narració que
intriga i emociona, que va desgranant una història de la qual, al
llarg de la lectura se'n van confegint les peces, plena de reflexió
i experiència humana, de referències culturals i que traspua
estimació per la bona literatura. El vers li dóna una intensitat
que cala endins i arrossega a la lectura.
Destaca
pel rigor de la mètrica sense forçar la paraula i la llibertat en
el seu ús. Té musicalitat, riquesa de llenguatge i sintonia entre
forma i contingut. En cap moment no es deixa endur per l'excés
formal i destaca, entre altres aspectes, l'ús de la comparació i de
l'encavallament, els símbols, el ritme, el gust i la sensibilitat
per les paraules i el seu ús precís i esmolat, lliure, com diu el
mateix autor, de quincalleria.
El
text té allò que busquem en un bon llibre: ens
fa identificar
amb els protagonistes,
sentir, reflexionar, aprendre, en definitiva, gaudir de la lectura.
Parla d'emocions, passades pel sedàs de
la reflexió adulta.
D'una etapa d'iniciació i de
la maduresa, amb
referències que ens la
fan sentir propera.
Té, a
més, un gran pòsit cultural
i estimació
pels llibres i la literatura.
És
un text que es pot llegir d'una tirada, però que, convida a la
relectura, per la bellesa dels versos i per la riquesa de contingut.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
ENS VOLS DIR EL TEU NOM?